Musotoku är företaget bakom några av de mest robusta och pålitliga nätaggregaten på marknaden idag.

Vi intervjuade grundaren David Barroso, uppfinnaren av Musotoku-strömförsörjningen, om hans liv, inspiration och vad som skiljer hans uppfinningar åt.

Hur var ditt liv innan du började med Musotoku?

Innan jag började med Musotoku arbetade jag med projekt inom militär flygelektronik, höghastighetståg och helikoptersatelliter.  Jag hade en fantastisk tid; jag tror jag har haft turen att få arbeta i några av de bästa teknikföretagen, omgiven av briljanta och inspirerande människor.

Din barndomshjälte var Data från Goonies – vad drog dig till honom, och tänker du på dig själv som honom?

Jag kände kallelsen att ägna mig åt teknik när jag var bara sex år gammal.  Mina föräldrar skickade mig till ett sommarläger och under bussresan tänkte jag bara på hur jag skulle överleva bland de andra hundra barnen som jag skulle tillbringa de kommande 15 dagarna tillsammans med.  Till min förvåning visade det sig att jag var den enda som visste hur man fixar ficklampor, så jag blev den officiella teknikern för lägret från dag ett.  Jag minns lägret som en underbar upplevelse där jag kände mig användbar och nödvändig för hundra barn som till sist blev mina vänner.

Några år senare gick jag för att se Goonies på bio, och Data, den unga killen som uppfann prylar, blev omedelbart min hjälte.  Mitt kall befästes i denna karaktär, och för mig fanns det ingen annan hjälte som kunde ersätta honom.

Även om jag har varit ingenjör i 20 år kände jag mig inte riktigt som en uppfinnare förrän jag sålde min första Musotoku på Barcelona-mässan 2015.  När jag kom hem efter denna magiska dag kom jag plötsligt på mig själv med att tänka på Goonies, Data och ficklamporna som min far lärde mig att fixa när jag var sex år gammal.  Jag blev förvånad över att inse vad som hade motiverat mig och hur jag hade anlänt i det exakta ögonblicket genom att binda samman alla dessa punkter.

Vad var det för problem du försökte lösa med Musotoku?

De flesta företagen som levererar tekniska produkter för tatuering grundas och drivs av konstnärer, vilket är fullt begripligt eftersom en konstnär vet bäst vad en annan konstnär behöver.  Vi kan också se att gemenskapen inom tatuering gradvis efterfrågar mer och mer avancerade system som batterier eller mer pålitliga maskiner som inte fallerar. 

Som ingenjörer känner vi oss väldigt komfortabla med dessa krav, för det är vår värld, och det är den typ av arbete vi ägnat oss åt hela livet.  Det finns redan fantastiska tatueringsmaskiner på marknaden – vi står nu inför utmaningen att förbättra dem och ge konstnärer vad de ber om.

Vad inspirerade till namnet ”Musotoku”?

Ordet Musotoku förekommer i Zen-lärorna.  Det betyder att sinnet inte ska vara knutet till någonting: gör ditt bästa utan att fixera ditt sinne på ett specifikt resultat.  När jag lärde mig detta ord blev jag fascinerad av begreppet, både förbryllad och uppväckt eftersom idén innehåller en paradox. 

Jag insåg till slut att den bästa förklaringen till detta begrepp var det så kallade ”tillståndet av flöde”.  Jag älskar när jag ser konstnärer fast i flödets trans medan de arbetar, som om de mediterade under tatueringen.  I det ögonblicket njuter de fullt ut av vad de gör – fria från oro, fria från stress, bara närvarande och fokuserade på arbetet.  Det är Musotoku.

Du säger på din webbplats att du inte drivs av ett vinstbegär – så vad driver dig?

Jag ställer mig själv ofta den frågan.  Ett projekt som Musotoku är spännande, och det kan vara ett bra svar på frågan, men det kan också vara mycket utmattande.  Jag kan inte minnas en helgdag eller ledighet då jag inte har ägnat mig åt något som kundservice, ofta bakom ryggen på min familj för att de inte ska skälla på mig.  Jag känner mig ansvarig för att ge kunderna perfekt service och för att se till att produkten ger våra artister mer än de förväntat sig. 

Den andra delen av svaret är mitt team, som jag tar hand om, och de tar hand om mig också.  Att veta att Musotoku gör att en grupp på sex personer kan försörja sig på något så vackert som att skapa verktyg för konstnärer gör det värt att vakna på morgonen.

Hur började du designa Musotoku strömaggregat?

Jag behövde ett mycket specifikt strömaggregat som jag inte kunde hitta på marknaden, så jag började designa det för mig själv.  Jag inspirerades av militär utrustning som den jag arbetade med vid den tiden. 

En sak som jag blev besatt av var att det måste vara robust och mycket intuitivt att använda, som instrumenten som finns i kabinen på ett flygplan.  Den utrustningen är utformad så att piloten inte gör misstag i de mest stressfyllda situationerna, till exempel vid en nödlandning.  För att något ska bli lätt att använda räcker det inte bara att man får lära sig det, det är nödvändigt att man förstår det också.  Det var min guide under designen.

https://youtu.be/nDYmBWrMm-g

Vad föreställde du dig ursprungligen att det skulle användas till?

I början var det faktiskt inte så tydligt för mig.  Jag blev så till mig över min skapelse att designen av strömaggregatet spårade ur.  Det slutade med att jag spenderade nästan 3 000 € på prototyper, vilket var löjligt med tanke på att det bara skulle användas av mig.  Jag tror att det är det som är mest ”Musotoku” av det jag gjort hittills: Jag gick in i en trans av att designa och arbeta utan ett logiskt mål som rättfärdigade investeringen.

När jag väl var klar visade jag det för några vänner.  En av dem arbetade som chef på en tatueringsstudio, och så snart han såg Musotoku strömaggregat försökte han övertyga mig om att anpassa det för tatueringskonstnärer.  Han var så entusiastisk över det att det var lätt för mig att följa hans råd.  Och det var så jag bestämde mig för att det skulle vara för tatueringar.

Hur valde du rätt material för ditt strömaggregat?

Jag hade, efter att ha arbetat med flygplansprojekt i många år, en mycket specifik idé om hur jag skulle bygga pålitlig och kraftfull utrustning.  Jag baserade min design på kraven som ställs för flygplan, till exempel att inte använda elektrolytkondensatorer, då de försämras med tiden.

Varför bestämde du dig för att skapa ett strömaggregat med en 3,5 mm jackkontakt för Cheyenne-maskiner?

På Musotoku anser vi att Cheyenne gör några av de bästa maskinerna på marknaden, och det är också ett varumärke som har en stor grupp mycket krävande kunder.  Cheyennes jack på 3,5 mm gör det nödvändigt att använda en adapter om man vill använda Cheyennes originalkabel med en strömförsörjning från ett annat märke.  Vi ville släppa ett specifikt strömaggregat med ett jack på 3,5 mm så att adaptern inte skulle behövas och den ursprungliga Cheyenne-kabeln kunde anslutas enkelt till en Musotoku. 

Adaptrar har två huvudproblem: det första är att de kan bli en källa till problem och fel, och för det andra ökar det kabelns totala resistans genom de nya anslutningarna som de lägger till i hela kedjan som går från aggregatet till maskinen. 

Dessutom har den här modellen fördelen att den också inkluderar standardkontakten, så att den kan användas med alla andra klämsladdar och spole eller rotarymaskin på marknaden.

Vad fick dig att skapa den nya modellen med dubbla utgångar?

Modellen med dubbla utgångar är en av de äldsta och mest efterfrågade sakerna som vi ser i vår Instagram-chatt från gemenskapen. 

Vi vet att många konstnärer har två eller till och med ännu fler maskiner som de arbetar växelvis med på sina stationer.  Den här modellen täcker det behovet.

Vi har fokuserat på att uppnå en hantering som är så enkel och intuitiv som den vi har i vår ursprungliga modell som konstnärerna gillar så mycket.  Den dubbla modellen behöver inte konfigureras och har bara en enda knapp som används för att byta kanal och aktivera maskinen genom att trycka kontinuerligt.  För att behålla samma form och storlek har vi varit tvungna att klara oss utan ingången för fotbrytaren, så den dubbla modellen kan bara manövreras från panelen och kan inte användas med en fotbrytare.

Kan du berätta om NITRO boost och det nuvarande skyddssystemet?

Det var en mycket intressant fråga.  NITRO starthjälp är en liten effektboost som ges till maskinen när den börjar övervinna det initiala motståndet som motorer har när de har stoppats.  Vi har nyligen upptäckt i vårt laboratorium att nya maskiner med borstlösa motorer startar annorlunda än motorer med borstar. 

Vi började titta på startprocessen mer detaljerat efter att ha fått en fråga från en konstnär som frågade varför NITRO för det mesta inte startade hans maskin.  Vi tyckte att det var konstigt, så vi ville göra några tester i vårt labb.  Vi insåg att borstlösa motorer har andra starttider och faser än traditionella motorer, så vi designade en ny profil som var effektivare och anpassad till dessa motorer samtidigt som den var kompatibel med klassiska motorer.  Resultatet blev fantastiskt.

Denna nya NITRO-profil kommer också med samma skydd inställd på 12,3 V som vi hade tidigare, eftersom Cheyenne-maskiner slår av strömmen när spänningen är högre än 12,5 V (så 12,3 V är tryggt under tröskeln).

Skyddet i strömaggregatet övervakar ständigt maskinens förbrukning och ser till att den är lämplig så att maskinen inte blir överhettad i händelse av ett internt problem.  Om det finns en hög efterfrågan upptäcker strömaggregatet det, ger en varning och stoppar utmatningen.

Vad gör den nya NITRO startfunktionen annorlunda?

Två saker gör den här nya profilen för NITRO starthjälp annorlunda: för det första är den effektivare för starten, och för det andra är den mer varsam med den borstlösa motorn.

Efter att ha studerat borstlösa motorer har vi sett att de behöver lite tid att vakna innan de börjar röra sig, så den här nya profilen tar hänsyn till denna egenhet och introducerar två olika faser i startskjutsen: en fas för att ”väcka” motorn och en andra fas där själva startskjutsen inträffar. 

Vi har å andra sidan, efter att ha mätt motorns ansträngningar under start,  lyckats designa en accelerationsramp som inte är alltför aggressiv för motorn och kan därmed förlänga dess livslängd ännu mer.

Vad är speciellt med din Brass Edition?

Brass Edition är en väldigt speciell modell för oss eftersom vi var tvungna att gradvis utveckla den handgjorda efterbehandlingsprocessen tills vi blev nöjda med slutresultatet.  Jag gillar den här modellen på grund av den energi den förmedlar.  När man håller den i sina händer känner man hur man får kontakt med mässingens täta och ädla vikt, och man vet att man vill ha det här strömaggregatet med sig för resten av livet.

https://youtu.be/N95X3Y4Skig

Har du några planer på andra färger eller ytbehandlingar för Musotoku?

Jag har alltid velat skapa ett vitt strömaggregat, och ett annat i den mytomspunna ”Grasmere-gröna” färgen från Land Rover Defender.  Det är ett fordon som jag brinner passionerat för eftersom det är en ikon för brittisk design jag inspirerades av för att skapa den ursprungliga designen för Musotoku strömaggregat.

Vad är det konstigaste du har blivit ombedd att etsa på en Musotoku?

En mycket vanlig begäran är att gravera namnet på studion eller artistens alias, men ibland får vi mycket roliga förfrågningar.  Jag minns den här tatueraren som bad oss gravera orden ”endast kontanter”, och det var en tjej som bad oss gravera ”lägg i mynt”. 

Men den mest rörande begäran var från en konstnär som bad oss gravera ”tack mamma”.  Han berättade att hans mamma hade stöttat honom från första början, och hon hade köpt allt material han behövde så han kunde få sin dröm om att bli tatuerare uppfylld.

Vilka av tillbehören anser du vara nödvändiga?

Ett stöd för strömaggregatet är något mycket viktigt och det betalar sig också redan under den första veckan det används.  Bra tillbehör förstärker upplevelsen av att använda en produkt som vårt strömaggregat.

Hur fick du för dig att göra en Lego-modell av ditt strömaggregat och hur reagerade folk?

Alla i Musotoku-teamet känner passionerat för Lego och vi har mycket goda minnen av att leka med det i vår barndom.  Jag kom på idén under en av våra genomgångar en morgon och alla var eld och lågor och älskade omedelbart idén.  Vi har haft väldigt roligt och njutit av vartenda steg av processen med designen.

Vi fick spektakulära reaktioner från tatuerarna. Vi har blivit hjälpta med att starta en relation med några artister som nu blivit sanna vänner tack vare denna modells lansering.  Jag vet att vi inte är särskilt populära på sociala medier för vi är fortfarande ett väldigt litet varumärke, men jag känner trots det att vi ändå lyckats skapa kontakt med människor och har riktiga samtal med dem, så det fungerar för mig.

Är det sant att du skapade en Musotoku för Will Smith?

Det stämmer!  Jag stötte av en ren tillfällighet på en berättelse från Will Smith på Instagram för ungefär två år sen och blev väldigt berörd av den. 

Berättelsen handlade om acceptans, och han definierade det med ordet ”kapitulera”.  Jag kunde relatera till vad han sa, och det fick mig att känna en djup frid och tacksamhet.  Jag visste inte vad jag skulle göra med denna känsla av tacksamhet som fått mig så begeistrad, och sedan fick jag en uppenbarelse: Jag insåg att jag kunde tacka honom genom att ge honom en Musotoku som jag skulle gravera in ordet ”kapitulera” på. 

Med denna naiva övertygelse skrev jag till en vän i USA för att ta reda på om han kunde hjälpa mig att få tag Will Smiths adress så att jag kunde skicka honom denna personliga Musotoku.  Sedan hände något otroligt: han berättade för mig att en av hans vänner skulle träffa Will Smiths fru i LA samma fredag, och att hon mer än gärna skulle försöka leverera paketet till henne. 

Jag tvivlade inte på att ödet var på min sida, så jag skrev ett kort brev till Will Smith och förklarade hur tacksam jag var för det han delat med sig av i sin berättelse.  Jag förklarade också för honom att om han någonsin kände lusten att tatuera sig, då kunde han ta med sig detta strömaggregat till studion och ge det till artisten han valt, och denne skulle veta vad han skulle göra med det.  På så sätt slöts den cirkel av generositet som han hade inlett.

Jag vet att om omständigheterna hade varit annorlunda så hade jag inte ha gjort samma sak i den här situationen utan hade bara dragit den logiska slutsatsen att Will Smith är en ouppnåelig kändis och att varje försök till kommunikation skulle vara ett absurt slöseri med tid.  Men jag antar att jag har förändrats, och jag tänker inte så längre.

Vilken är din stora passion i livet?

Att uppfinna är det jag gillar att göra mest, och tack vare Musotoku kan jag ägna mig helt åt det.

Att åka skateboard har jag ägnat mig mycket åt i livet, och jag gör det fortfarande än idag.  Det gör att jag känner mig i harmoni med gatan och marken.

Och sist men inte minst specialkaffe.  Jag är en riktig kaffenörd och jag älskar ritualen att mala kaffet för hand och tar mig tid att göra en V60 på morgonen.   När jag åker till en tatueringsmässa turistar jag inte något i staden förutom att jag besöker specialkaféer som jag har luskat fram innan jag anländer.

Hur många tatueringar har du?

Min personliga favorit är traditionell stil.  Tatuering är för mig laddat med en nästan religiös symbolik, och jag skaffar mig bara en tatuering när jag känner att det ligger rätt i tiden.  Jag har två tatueringar på min högra arm: en rödhake och en drake.  Jag har redan de två följande planerade, jag väntar bara på rätt ögonblick för att få dem gjorda: jag gillar att låta ödet sätta tonen.

Har du uppfunnit något annat?

Ja! När jag arbetade för Siemens utvecklade jag flera patent för att mäta tågens hastighet och lokalisera signaler på spåret.  För bara några veckor sedan avslutade jag utvecklingen av en ny uppfinning för att studera hur tatueringsmaskiner startar och för att kunna se millisekund för millisekund hur hastighet och kraft förändras: det är som att ha ett tidsmikroskop som låter dig se maskinens beteende.  Vi har redan upptäckt saker vi inte hade förväntat oss från motorer tack vare denna uppfinning.

Kan du berätta om Musotoku-teamet och hur det bildades?

Vi är ett mycket litet team.  Bortsett från en person i teamet så är alla som ingår vänner till vänner som har kommit till oss när vi har växt som företag.

Men det har inte alltid varit så lätt.  Det tog ett tag att hitta rätt personer.  Det har varit en del som lämnat oss för att de inte kunnat förstå projektet som andra gör.  Var och varenda en av oss, utan undantag, tror på Musotoku som en mission och känner stolthet över vad vi gör.

Vad kommer härnäst för Musotoku?

Vi har jobbat mycket under det senaste året med ett batteripack till en tatueringsmaskin, och vi hoppas kunna ge ut det innan sommaren.  Detta har visat sig vara ett mycket viktigt projekt för oss eftersom vi är övertygade om att tatueringsbranschen kommer att gå den här vägen. 

Men vi är också mycket väl medvetna om att batterier också kommer med nya problem, för vi ser hur tatuerare blir frustrerade eftersom de tvingas acceptera dessa nya problem som strömförluster i sina maskiner eller brist på kontroll över inställningarna.

Tack David Barroso för de fascinerande berättelserna bakom varumärket Musotoku!  Du hittar Musotoku på Facebook och Instagram för de senaste uppdateringarna om produkter, och se till att skaffa dig ett Musotoku strömaggregat från vår butik online!