Den brittiska tatueringskonstnären Helen Warren skapar svarta och grå realistiska tatueringar från sin egen Nevermore Studio i Manchester.

Helens arbete är inspirerat av hennes historik inom grafisk design och konst, oftast skildrar hon vackra kvinnor och djur i mjukt skuggad svart och grå realism.

Vi pratade om hur hon kom in i branschen, de delar hon är stoltast över och hur man fångar känslor i porträtt!

Hur kom du in i tatueringsbranschen?

Jag hade velat komma in i branschen ett tag. Jag blev desillusionerad över att arbeta inom grafisk designbranschen och ville komma tillbaka till mer av en konstmiljö. Det var en resa till en studio för en tatuering som hjälpte mig att bestämma mig för att ge upp mitt heltidsjobb och börja på en lärlingsplats.

Vem hjälpte dig mest i början av din karriär?

Jag blev snart kontaktad av Sam Barber, som utbildade mig och lärde mig allt jag kan. Jak Connolly tog mig också under sina vingar och gav mig ovärderlig träning och kunskap inom svart och grått. Vi arbetade alla på Sam's studio, North of Winter, och denna erfarenhet i en stor studio var avgörande.

Hur börjar du processen med att designa en tatuering?

Att designa en tatuering gör jag fullständigt på min Mac, med hjälp av Photoshop för att manipulera bilder. Timmar av att söka genom internet efter bilder, inklusive mitt eget bibliotek, och göra olika koncept tills jag är nöjd med designen.

Vad är nyckeln till att fånga känslor i dina porträtt?

Jag känner att känslor fångas mest i ögonen i porträtt. Detta är nyckeln och varför det är så viktigt att ha bra och tydliga referenser för sitt arbete.

Föredrar du att göra porträtt av kända personer eller personliga kontakter?

Jag föredrar ärligt talat kända personer snarare än personliga för porträtt, helt enkelt för att det finns långt fler referenser för kända personer, med bilder av högre kvalitet och en omedelbart igenkännlig bild. Personliga porträtt kan vara en svår process om bilderna är gamla eller ögonblicksbilder; du är aldrig säker på om du har en sann likhet.

Vilken av de tatueringar som du har gjort under det senaste året är du mest stolt över?

Det är en svår fråga - det finns några som jag kommer att tänka på! Jag är verkligen stolt över min Ragnar tatuering; sedan är det Dead Silence clownen, en porträtt design gjord på Tattoo Tea Party, ett porträtt och filigran cover-up, ett Freddy Mercury porträtt, Anubis, ett geisha tema... det finns en hel del!

Kan du berätta för oss om din arbetsstation?

Min maskin är Cheyenne SOL Nova Unlimited, patroner är Cheyenne och KWADRON, bläck är World Famous Ink Legendary Black and White House. Mina opaques är antingen Thomas Carli Jarlier eller Poch Monochromatic uppsättningar. Jag brukar ha antingen INK-EEZE eller Hustle Butter C.B.D. Luxe som mitt balsam att jobba med, Hustle Bubbles foam wash, och min gröna tvål är från Panthera.

Finns det några stilar och teman som du tycker om att arbeta med?

Jag gillar verkligen den kvinnliga ansiktes dubbelexponeringsstilen, eftersom att det finns så mycket utrymme för kreativitet. Jag gillar även djurteman.

Har du några råd till tatueringslärlingar?

Jag skulle råda dem att titta och lyssna, ta in allt. Öva och uthärda: det kommer att bli bra till slut, men det kommer att krävas hårt arbete, och du måste lägga timmarna.

Hur ser framtiden ut för Helen Warren?

I framtiden vill jag fortfarande tatuera - kanske ha en större studio med mer utrymme för andra konstnärer, förhoppningsvis nära havet eller på landsbygden, och skapa mer av min egen konst!

Vi hoppas att du har tyckte om vårt samtal med Helen Warren – kolla in hennes arbete på Instagram eller Facebook, och träffa henne på en framtida kongress!