Månadens sponsrade artist - Ruben Langsted
Ruben Langsted, norsk tatuerare och delägare i Dropout Collective i Köpenhamn, skapar svartgrå verk inspirerade av klassisk konst och arkitektur.
Från början av sin karriär till att bli en världsberömd konstnär med fullständig konstnärlig kontroll över sitt arbete har Rubens tatueringar blivit bättre, större och mer invecklade med tiden.
Vi frågade honom om hans konstnärliga bakgrund, hur han blev tatuerare och de seminarier han driver tillsammans med sin kollega Chris Henriksen från Dropout Collective!
Hur såg ditt liv ut innan du blev tatuerare?
Innan jag blev tatuerare studerade jag digital teckning och visuell kommunikation i Norge för att få min kandidatexamen. Sedan träffade jag min flickvän och flyttade till Danmark för att bo hos henne! När jag kom hit arbetade jag på ett dagis som assistent och älskade det. Om jag inte var tatuerare skulle jag definitivt arbeta som lärare.
Vem inspirerade dig när du började tatuera?
Det dagis som jag arbetade på låg ganska nära Köpenhamns rödljusdistrikt, vilket innebar att jag träffade alla sorters människor varje dag på väg till jobbet. Det fanns också massor av tatueringssalonger i området, och det var första gången jag verkligen fick se tatueringar, eftersom de var sällsynta där jag växte upp i Norge. Nu kunde jag se tatueringar överallt - bra tatueringar också! Det var ungefär samtidigt som de populära TV-programmen om tatuering började sändas, och intresset för tatuering ökade definitivt vid den tiden.
Hur skulle du beskriva din tatueringsstil?
Min stil är baserad på svart och grå realism och mina teman varierar från natur till grekiska/romerska och andra kulturer. Mitt arbete är alltid storskaligt och omfattar ofta stora delar av kroppen. Ändå verkar mitt arbete inte alltför dramatiskt eller vulgärt på något sätt - det är mjukt och lättläst.
Hur länge har du tatuerat?
Jag började min lärlingsutbildning i november 2012, alltså i 10 år!
Kan du berätta om din arbetsstation för tatueringar?
Jag har prövat många olika utrustningar, maskiner, nålar osv. för att komma fram till dem jag använder nu. Bishop Power Wand 5.0 Liner är min favoritmaskin och är en riktig best. Den har ett starkt slag och mättar väldigt snabbt, men det är viktigt att ta hänsyn till spänningen så att du inte överanstränger huden med kombinationen av en så kraftfull maskin och en så pass stark nålkonfiguration.
På tal om det så kommer mina nålar från det fantastiska KWADRON-teamet. Jag har en vanlig uppsättning med 0,25/07 round liners, 0,25/09 curved mags och 0,25/13 curved mag. 13 är min favorit, och jag använder den för det mesta av mitt arbete nyligen. Se till att du kollar in de nya premium Sublime-patronerna som är otroligt bra.
Jag använder också Hustle Butter för både tatueringen och läkningsprocessen. Jag använder den även hemma för vardagliga behov - med små barn hemma finns det alltid ett litet blåmärke som behöver lite extra vård!
Vilket är ditt favorittema att tatuera?
Allt där jag kan gå på djupet och lära mig något nytt! Ibland kan det vara som att resa i tiden när jag får lära mig mer om historien bakom referenserna.


Utgår du från en design eller från den kroppsdel du arbetar med?
Alltid utifrån kroppens form. Det är den viktigaste delen för mig att se det område vi ska täcka och prata om visionen med min klient innan vi påbörjar någon form av design. Vi kan komma överens om ett tema, men jag gör ingen design innan kunden kommer.
Detta för att förstå kundens gränser och skapa en långsiktig vision. Jag skulle inte kunna göra detta i en e-postkorrespondens, eftersom det är en slutsats som jag drar i mitt första samtal med kunderna. Om någon till exempel har bokat in sig för en ärm, men redan vet att det kommer att finnas ett bröststycke eller ett ryggstycke nästa gång, kan den bästa idén vara att arbeta i ett annat område än vad som ursprungligen överenskommits, beroende på de referensbilder som vi hittar.
Har du studerat klassisk litteratur eller arkitektur?
Jag hade sex år i skolan där vi hade undervisning i konsthistoria, och arkitektur har alltid inspirerat mig. Jag har tur som bor i en fantastisk stad med gamla byggnader. I allmänhet finns det otroligt många referenser i många europeiska städer. När jag reser stannar jag upp och tittar på hörn och fönster och får genast en idé om var på kroppen det skulle kunna sitta!
Du gör några mycket storskaliga verk, har du någonsin gjort en helkropp?
Jag skulle säga att nästan alla mina klienter långsamt får en helkroppsbehandling. Det får vi alla! År 2020 gjorde jag en hel torso, rygg, framsida och båda ärmarna på ungefär sju månader för en mycket hängiven kund. Under de första åren av min karriär gjorde jag också en 90-procentig kropp.
Hur länge tatuerade du innan du kände dig bekväm med att insistera på fullständig konstnärlig frihet?
Jag kände mig ganska snabbt bekväm, men när det gäller tatuering är det ibland så att ju mer man vet, desto mindre vet man. Jag känner mig fortfarande bekväm, men det finns definitivt en medvetenhet i min design som jag har jobbat på i åratal för att förstå fullt ut. När jag började ha lärlingar var jag tvungen att omvandla mina kunskaper till något mer konkret, och det var då jag började förstå mig själv och varför jag gör vissa saker på det sätt jag gör. Att förstå varför jag gör något är grundläggande för att utveckla mitt tankesätt - det håller mig på helspänn och hindrar mig från att bli alltför självgod. Därför har undervisningen alltid varit viktig för mig. Det ger mig så mycket att diskutera med andra som är intresserade av att lära sig.
Hur brukar dina kunder vara?
Mina kunder är oftast män i åldern 25-40 år. Jag tycker att jag har många likheter med mina kunder, eftersom familj och affärsverksamhet är viktigt. De är mer intresserade av själva konsten än genomsnittet och befinner sig på en plats i livet där kvalitet är viktig. Mina kunder är extremt hängivna och litar på att jag gör min grej. Jag är för alltid tacksam för alla som sitter i min stol!


Har du någonsin gjort en samarbetstatuering?
Ja det har jag! Det mest spännande är ett litet samarbete jag gjorde med min kära kollega Ester Tarabal, hon gjorde kronan på min kund Alexandar, som fick en hel torso av mig. Kronan är den enda färgade delen av verket och jag är väldigt nöjd med hur den passar in. Jag tycker vanligtvis inte så mycket om samarbeten, förutom den sociala aspekten förstås.
Vem arbetar på Dropout Collective tillsammans med dig?
Du kan kolla in alla våra artister på vår IG-sida @dropout_collective eller på dropout.dk! Generellt sett anser jag att vi har ett starkt team med några av de mest hängivna artisterna i Danmark.
Är det stressigt att driva en egen studio och tatuera samtidigt?
Ja, visst. Det är en skön känsla att vara upptagen, och det kan jag inte klaga på. Tack och lov är de konstnärer som arbetar på Dropout fantastiska på att hjälpa till med de dagliga sysslorna. Det är också mycket lättare att göra detta tillsammans med Chris, som har samma ambitioner och engagemang som jag själv.
Varför är det ett "kollektiv" snarare än en studio?
När vi först pratade om att öppna en studio tillsammans hade vi en gemensam idé om att skapa en plats där inspirerande konstnärer skulle trivas under rätt förhållanden. Alla våra konstnärer är oberoende och inte beroende av butiken, förutom att de bidrar med sin kunskap och motiverar varandra att skapa något bättre varje dag. Detta är också viktigt eftersom vi inte har chefer eller receptionister som kan göra allt åt oss. Det är viktigt att alla bidrar. Dropout Collective är i princip gjort av konstnärer för konstnärer.
Vad är det längsta någon har rest för att bli tatuerad av dig?
Jag skulle säga att ungefär 60 % av mina kunder kommer från USA och resten från Europa eller Danmark. Jag har haft kunder ända från Hawaii och Australien. Det är ganska galet, och jag blir ödmjuk varje gång någon är så hängiven. Det håller mig på tårna och får mig att alltid sträva efter bättre resultat.


Vad behandlade ni på seminariet som du och Chris Henriksen höll i år?
Det här var första gången jag hade ett sammanflätat seminarium, vilket innebär att vi skulle gå igenom två väldigt olika stilar, tänkesätt och tillvägagångssätt samtidigt. Det var ett långt seminarium, ca 7 timmar. Vi täckte i stort sett allt från att förstå vår bakgrund till utförande, att hitta rätt referenser, övergripande design och kartläggningstekniker, plus mycket mer. Jag hoppas kunna ta seminarierna online nästa år!
Experimenterar du någonsin med färg?
Jag jobbar på ett World of Warcraft-ben i fyrfärg, eftersom det här är en gammal kund som jag har känt väldigt länge. Jag ser aldrig fram emot att arbeta med den, men när vi faktiskt gör tatueringen är det ändå ganska roligt!
Hur viktigt är det att kunden litar på sin tatuerare och hur kan de hjälpa till att bygga upp det förtroendet?
Jag menar att det är det viktigaste, punkt slut. Om jag inte känner att kunden litar på mig när det gäller min stil eller mina idéer, vill jag helst inte tatuera dem. Jag klargör detta i mitt bokningsformulär online. Om folk inte går med på detta är det helt okej - de kan boka med någon annan och alla är nöjda!
Har du någon erfarenhet som du skulle vilja förmedla till lärlingar?
Titta upp! Res och förstå att god kunskap inte alltid är så lättillgänglig som den verkar. Online-seminarier och YouTube-videor om "hur man blir tatuerare på en månad" eller "hur man tjänar snabba pengar" är bara trams, och det är fel sätt att börja med tatuering enligt min åsikt. Tatuering är en fråga om kilometer - fokusera på var du befinner dig just nu och njut av den ojämna resan.
För det andra ska du inte fokusera för mycket på sociala medier. Ditt fokus bör ligga på att förstå dina verktyg och tekniker och att vara en bra konstnär för de kunder som sitter i din stol. På så sätt kan du snabbt bygga upp en solid och lojal kundkrets. Jämför dig själv med dig själv.
För det tredje, var ödmjuk. Lägg bort hörlurarna och var alltid tillgänglig för dina kollegor och kunder. Ta tatueringen på allvar, inse att du är på väg att lära dig det bästa jobbet som finns i världen.
Hur många tatueringar har du och har du en favorit?
Lustigt nog har jag bara tatueringar i traditionella färger. Det är något med old-school-mentaliteten som jag verkligen gillar och som jag vill föra in i svart och grått. Min torso och det mesta av benen är färdiga, men behöver fortfarande fylla i några luckor!


Hur ser tatueringsscenen ut i Köpenhamn?
Scenen här är inte så bra som jag vet att den skulle kunna vara. Det finns massor av talang och många butiker med mycket bra konstnärer, men vi behöver något mer, som en konvention med integritet. Förhoppningsvis kommer någon att uppmärksamma det snart.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Mina medarbetare och den frihet som det innebär att vara min egen chef. Det finns så mycket att säga om tatuering att jag ofta gläds åt att jag får betalt för att ha så roligt! Det finns också en aspekt av självförverkligande och det faktum att ingen kan hindra dig från att bli bättre - förutom du själv förstås. Det faktum att allt är i mina egna händer är både stärkande och skrämmande på samma gång.
Vad gillar du att göra på din fritid?
Jag spenderar så mycket tid med min familj som jag kan. De är min motivation. På kvällarna gillar jag också att vara en nörd och spela videospel - det har alltid varit en flyktväg för mig, inte för att mitt liv är kvävande! Under de varmare årstiderna arbetar min fru och jag i trädgården, något som jag tycker mycket om.
Är du på väg till några konvent 2023?
Jag har inte bokat några kovent ännu, men det finns planer för USA 2023!
Vad händer härnäst för Ruben Langsted?
I år har jag lärt mig mycket om att driva en butik. Det finns bara så många aspekter av att hantera konstnärer, kunder, inventarier och administration som jag nu känner fungerar bra. Nu handlar det om att göra studion så bra som möjligt. Jag tror inte nödvändigtvis att "stora drag" är rätt väg att gå, min grund är Dropout Collective och min familj; det är där jag måste lägga mitt fokus.


Vi hoppas att du har uppskattat vårt samtal med den Köpenhamnsbaserade svart-grå-experten Ruben Langsted - se till att följa hans arbete på Instagram eller Facebook!
Du gillar kanske också
-
June 12, 2025
How to Tattoo a Serious Cheese Gentleman with Cloto
In our latest tattoo tutorial, we got a masterclass on creating cute characters with Silvia, aka Cloto Tattoos!Läs mer -
June 9, 2025
Fur-ever By Your Side - Best Pet Portrait Tattoos
Here are some of our favourite pet tattoos, across styles and subject matter, from our talented sponsored artists!Läs mer -
June 2, 2025
Sponsored Artist of the Month - Sad Girl Tattoo
Jasper Jarvis - also known as Sad Girl Tattoo - is the incredibly popular artist making uniquely disturbing tattoos from their own twisted mind!Läs mer
Det senaste
-
June 12, 2025
How to Tattoo a Serious Cheese Gentleman with Cloto
In our latest tattoo tutorial, we got a masterclass on creating cute characters with Silvia, aka Cloto Tattoos!Läs mer -
June 9, 2025
Fur-ever By Your Side - Best Pet Portrait Tattoos
Here are some of our favourite pet tattoos, across styles and subject matter, from our talented sponsored artists!Läs mer -
June 2, 2025
Sponsored Artist of the Month - Sad Girl Tattoo
Jasper Jarvis - also known as Sad Girl Tattoo - is the incredibly popular artist making uniquely disturbing tattoos from their own twisted mind!Läs mer