Den tjeckiske tatuerings- och graffitikonstnären Igor Mitrenga skapar sin unika stil av kroppskonst  med ”graffitirealism” från YART Tattoo Space i Prag som han är delägare i, såväl som att han ofta besöker New York för gästframträdanden.

Igors arbeten är mättade, ljus- och färgstarka, ofta i kombinationer med delar i graffiti och färgrealism och bokstäver.

Vi pratade om hans väg från graffiti till tatuerare, hur hans designer är sammansatta och om viktiga råd till de som lär sig hantverket.

När du var barn, vad ville du bli som stor?

Jag tror inte att jag någonsin hade någon aning om vad jag ville bli. Jag var intresserad av många saker som barn, men jag hade aldrig en klar uppfattning om jag ville bli astronaut, fotbollsspelare eller sopgubbe, eller vad de flesta barn vill bli.

En viktig vändpunkt var när jag som barn såg min mamma som är lärare rita dekorativ skrift på anslagstavlan i skolan. Skriften liknade graffiti och jag började härma den och blev intresserad av att skriva. Senare, runt sjätte klass i grundskolan, började jag lägga märke till de målade tågen och blev intresserad av graffiti. Det sitter väldigt djupt i mig än i dag och jag försöker fortfarande ägna all min lediga tid åt det.

Hur kom du in på tatuering och hur länge har du tatuerat?

Jag har aldrig velat bli tatuerare! När jag väl fick möjligheten att plocka upp en tatueringsmaskin och pröva så tatuerade jag mig på benet. Jag minns känslan än i dag. På något sätt såg jag det bara som en annan typ av graffiti, men som vi alla vet så har människor hud och det går inte tvätta bort graffitin från den (f*ck de buff!).

Jag har tatuerat i nio år, och jag vågar påstå att jag ägnat mig åt det väldigt seriöst och har hållit ett högt tempo alla nio åren. Vad jag än har gjort i mitt liv har jag försökt göra det 110 %, men tatuering har fängslat mig så mycket att jag har kört 200 % i nio år. Jag tänker hela tiden på stil och teknik och försöker att inte splittra mig för mycket.

Hur skulle du beskriva din nuvarande konststil?

Min stil är ganska bekant och unik: jag kallar den ”Graffitirealism”. Det är en kombination av graffiti med realistiska komponenter. Mervärdet ligger förstås i graffitin som är min egen. Så varje design börjar på väggen. Jag målar graffiti på väggen, tar en bild på den och använder de saker jag gillar i mina tatueringar.

Ett annat typiskt inslag i min stil är rivet papper, vilket jag jobbar mycket med, eller lager som går in över varandra som i ett collage.

Sist men inte minst vill jag nämna de atypiska kompositionerna som är väldigt framträdande i min stil.

Hur går du tillväga för att designa en av dina tatueringar?

Det är mer eller mindre vad jag beskrev i svaret på förra frågan. Kunden spelar förstås en stor roll. De flesta ger mig fria händer, vilket förmodligen är den bästa möjliga situationen för att skapa mer konstnärliga tatueringar. Då har jag utrymme för att få ut det jag verkligen tycker är det bästa av mig själv.

Jag jobbar ofta med kundens idé eller deras idéer och tillsammans tar vi fram en design utifrån den information de ger mig, men det är alltid min stil; jag kan inte ändra min stil på studs. Det jag främst fokuserar på är att tatueringen ska bli exceptionell och av hög kvalitet.

Om någon vill att jag ska tatuera något jag inte kan identifiera mig med så vägrar jag hellre. Det är inte så att jag är rädd för att kliva ur min komfortzon: tvärtom, jag kliver ur den väldigt ofta för att hela tiden tänja på gränserna och pressa mig själv för att utvecklas. Men det handlar också om känslan för saker och ting, och om jag inte känner något så försöker jag inte ändra på den känslan hos mig själv.

Kan du berätta om YART Tattoo Space och vilka som jobbar där med dig?

YART Tattoo Space är vår studio och bas i Prag. Jag tillbringar mycket mer tid där än hemma, och det är samtidigt där jag mår bäst när jag jobbar.

Jag grundade det tillsammans med Daniel Pech, min bästa vän och kollega i en och samma person, också känd som the.pecho. Vi har arbetat tillsammans i många år, så vi är synkade och vet vad vi kan förvänta oss av varandra. Det fungerar helt enkelt!

Vi har utökat vårt team gradvis och är för närvarande sex stycken. Var och en av oss fokuserar på sin egen stil, så vi har stor mångfald i vår studio. Vi är inte den klassiska studion i centrum som väntar på att turister ska vandra in. Vår studio befinner sig i en vacker byggnad vid floden, har en stor terrass och allt man kan behöva. Tiderna har förändrats, och precis som tatueringar har förändrats, så måste studioutrymmet utvecklas för att kunderna ska få den bästa komforten och känna sig bekväma. Vi ser på tatuering som något rätt personligt, så det är väldigt viktigt för oss alla vad folk tycker om det!

Vilka tatuerare gör det bästa jobbet just nu?

Det bästa arbetet, enligt mig, görs av de som tar sig an tatuering på ett ansvarsfullt sätt, med fokus på kvalitet och teknik. De bygger sin stil gradvis och försöker alltid ligga steget före majoriteten. De följer inte trenden, utan jobbar på något mer värdefullt än den nuvarande trenden. På senare tid har det kommit många tatuerare som bara kopierar någon annans verk eller sätter ihop andra tatuerares stilar och förmedlar dem som sin egen stil. Jag tycker att det är både löjligt och sorgligt på samma gång. Jag uppskattar det verkligen inte.

Föredrar du att prata under dina sessioner eller lyssna på musik?

Det är inte alltid så, men jag brukar jobba med hörlurar. Jag rekommenderar detsamma till mina kunder. För mig handlar det mest om att hörlurarna och musiken skapar en bubbla runt mig som får mig att känna att jag är på en annan plats än vad jag egentligen är, så all min koncentration fokuseras på precis det jag håller på med och det är väldigt behagligt. Det får mig att må bra och jag njuter av processen.

Kan du berätta om din arbetsstation?

Jag har under årens utvecklat en viss uppsättning av saker jag använder. Jag har mer eller mindre provat de flesta av de produkter som marknaden har att erbjuda och jag har fastnat för de bästa. Killer Ink är min huvudsakliga återförsäljare för såna här saker.

Min maskin är för närvarande FK Irons Flux Max – den ligger bra i handen, och batteriet räcker länge, fast jag behöver ändå alltid två för mitt arbete eftersom mina tatueringssessioner är långa.

Mina färger är Intenze och jag gillar att blanda mina nyanser. Intenze ser bäst ut, särskilt efter läkningen. Jag använder KWADRON nålpatroner, och jag hittade en nåluppsättning som består av två magnums, en liner och två runda shaders. Jag använder aldrig någon annan kombo.

Sen hittar man Hustle Butter på mitt bord för att hålla huden fräsch – och den doften känner du väl till?!

Vad är det bästa med att vara tatuerare?

Man kan göra det var som helst i världen, vilket gör att man kan resa och träffa massor av människor. Allt med det är det bästa, du vet. Det är mitt liv.

Vad har du för råd till konstnärer som är lärlingar i tatuering?

Alla borde inse att även om tatuering ser kul ut från utsidan så måste man vara medveten om det stora ansvar det innebär. En tatuering stannar trots allt hos människan livet ut, så det finns inget utrymme för misstag. Det här kan vara ett dagligt rutinarbete för oss, men för kunderna är det en speciell dag och en fantastisk upplevelse, och det måste vi tänka på.

Vi hoppas att du har haft glädje av det här samtalet med den briljante Igor Mitrenga! Kolla in mer av hans arbete på Instagram eller Facebook, eller besök YART Tattoo Space i Prag.