Nick Noonan, tatuerare född och uppvuxen i Nya Zeeland, arbetar från sin egen Magna Studio i Tai Tapu, och skapar otroliga storskaliga tatueringar i både färg och svart och grått.

Nicks tatueringar är i hög grad inspirerade av japanska tatueringsstilar med både färg och svart och grå realism, och de är kända över hela världen för sina detaljer och distinkta ljuseffekter.

Vi pratade om hur han gjorde en karriär inom tatueringar, vem som inspirerat honom mest under karriären, och hans drömprojekt inom tatuering!

Hur länge har du jobbat på Magna Tattoo och vem jobbar där med dig?

Jag öppnade studion för ungefär tre år sedan med en annan person – men studion hette något annat då. Jag bytte namn på stället för över ett år sedan till Magna. Vi har stora planer för Magna i framtiden, däribland att flytta till en större studio i stan. Jag jobbar med tre andra artister, alla är nära vänner till mig.

Ben Clark har arbetat längst med oss – han är specialiserad på det smörsläta nytraditionella, och temat är mestadels djur och nyzeeländska inhemska fåglar. Ricky Flavell och jag har arbetat tillsammans under det mesta av våra karriärer; han är specialiserad på mycket dynamiskt illustrativt arbete, tillsammans med svart och grå realism. Becky Herbison specialiserar sig på allt som har med popkultur att göra och hennes tatueringar har en distinkt teckningsstil med vackra sekundära ljuskällor.

Vi har också den fantastiska Ainsley som tar hand om allt bakom kulisserna för att se till att allt löper så smidigt som möjligt. Om du har mejlat oss har du haft med Ainsley att göra. Hon är bra på att få kunder att känna sig välkomna och ge dig all information du någonsin behöver för att bli tatuerad av oss.

Hur skulle du beskriva din japanska tatueringsstil?

Jag har hört den beskrivas som nyjapansk, men jag är inte så säker på att jag håller helt med om de Jag är inte specialiserad på det nytraditionella utan på realism, så mitt mål har varit att på ett underligt sätt smälta samman element av realism i de japanska tatueringarnas strukturer, med hjälp av element som flera ljuskällor och realistiska texturer. De dynamiska formerna är mer inspirerade av japansk konsts unikt vridna anatomi. Jag älskar de förvridna fingrar och lemmar från traditionell teckning, så jag försöker fånga det på ett mer samtida och realistiskt sätt. Jag är inte säker på om jag har ett definitivt svar, så jag går med ”en underlig blandning av det japanska och det realistiska” och lämnar resten åt allmänhetens åsikter.

Föredrar du att arbeta i färg framför svart och grått?

Svart och grått är en superkul stil och jag gillar det verkligen personligen då jag har en stor mängd av den på huden. Men utmaningen med färg och de extra verktyg jag har med det betyder att jag föredrar att tatuera i färg. Att skapa sekundära ljuskällor är en stor del av min personliga stil, och jag lägger stor vikt vid dessa små detaljer tillsammans med strukturerna i färg. Ljusa färger kontrasterade mot naturliga toner är tyvärr inte bara möjligt med enbart svart och grått.

Vilken är den konstigaste tatuering du någonsin blivit ombedd att göra?

Riktigt tidigt i min karriär när jag hållit på ungefär 2–3 år traskade en person in och ville ha en symbol i ansiktet. Jag minns att jag var väldigt tveksam till att göra det – det var ett pentagram i pannan. Vi informerade personen om att det inte var något att ta lätt på och det borde tänkas över. Lite senare kom personen tillbaka och jag tatuerade in den. Jag minns att jag var extremt nervös eftersom det var min första ansiktstatuering. Tatueringen blev riktigt ren och kunden var nöjd. Så här i backspegeln ser jag att jag var för tidigt i min karriär för att inse hur tabu det var.

Nu för tiden är jag väldigt specifik om vem jag skulle säga ja till när det gäller en ansiktstatuering, jag tror att jag bara har gjort 2–3 stycken under hela min karriär. I slutändan fattar människor sina egna beslut men det finns en anledning till att vi som bransch har oskrivna regler. Jag tror att vi som artister ibland har ett ansvar att bara säga nej.

Vilka tatuerare som arbetar idag inspirerar dig verkligen?

Det var många artister som inspirerade mig tidigt i min karriär, antingen personligen eller via Instagram. Jag skulle kunna nämna otaliga artister som jag inte träffat som jag fortfarande ser upp till, men det finns tre artister som verkligen har hjälpt mig personligen.

Den första var Andrew Swarbrick från Left Hand Path. Jag arbetade med Andy i flera år på LHP. Det var då jag började lägga mig till med ett mer konstnärligt, professionellt förhållningssätt till tatuering. Han lärde mig om att balansera kompositioner och olika ljuskällor. Sedan började jag bli tatuerad av min andra influens, Matt Jordan från Ship Shape. Matt tatuerade min arm och svarade på alla frågor jag kunde ställa till honom – han spelade en stor roll i min tekniska utveckling, speciellt hur jag tatuerade. Den tredje som hade ett anmärkningsvärt inflytande var Ben Kaye, vi arbetade tillsammans i ett antal år på Ship Shape. Ben var verkligen avgörande för min konstnärliga och professionella utveckling, han lärde mig saker som att blanda färger, tekniker för texturer och kompositionsknep, tillsammans med mer grundläggande saker som att kommunicera med kunder och han inspirerade mig till att se tatuering mer som ett yrke.

Några från internet som förtjänar att nämnas: Jag älskar hur dynamiskt James Tex arbete är och Steve Moore är en av mina favoritartister i färg.

Om du fick samarbeta med vem som helst på ett stycke, vem skulle det bli?

Jag har samarbetat några gånger tidigare, var och en kom med sina egna utmaningar och belöningar. Jag skulle älska ett samarbete med Rich Harris från Dark Horse Collective i UK, jag älskar verkligen hans storskaliga färgarbete, det har en så stark inverkan. Jag skulle också älska att göra ett arbete med Chris Rigoni från Ravens Hollow i Australien. Hans kombination av olika texturer och gediget realistiskt arbete skulle vara riktigt kul att arbeta tillsammans med! Vem vet … vi har kanske redan något på startbanan.

Kan du gå igenom din arbetsstation med oss?

Visst, jag använder en Cheyenne SOL Nova Unlimited med ett slag på 3,5. Jag gillar maskinens balans och hur lätt den är att använda – plus att den har superhög kvalitet i sin konstruktion. Jag använder också Cheyenne-patroner. Jag använder nästan alltid denna uppsättning nålar: 3RL, 7RL och 9RL (alla 10 gauge), 7M (12 gauge), 9RM och 15RM (12 gauge) och 7RS och 9RS (12 gauge). I fråga om bläck använder jag främst Fusion och har gjort det i flera år. Jag är superbekväm med pigmentet, några av mina favoriter måste vara Mandarin Orange och Dirty Orange, jag gillar också hela Opaque Blue- serien. Jag skvätter lite med andra färger som Dermiglo grå och några från Eternal. Jag använder Hustle Butters skumtvätt efteråt på alla tatueringar jag tycker att det är jättebra för att varsamt rengöra huden efter en lång session.

Vad är det bästa med att vara tatuerare?

Åh, det var en svår en. Jag skämtar hela tiden om att jag inte har ett jobb. I princip umgås jag hela dagarna med mina vänner och kan dra nytta av fantastiska människor. Jag skulle säga att de tre främsta skälen är: för det första verkar tatuering vara ett av de bästa sätten rent ekonomiskt att uttrycka sig konstnärligt. Branschen har varit stark i flera år och den ger nya och fräscha perspektiv. Det verkar hela tiden som att fler vägar öppnar sig för artister att försörja sig på ett bra sätt.

För det andra skulle jag säga folket. Jag träffar hela tiden intressanta kunder och människor via tatuering, jag har hittat alla mina nära vänner genom tatuering och många av mina kunder har riktigt intressanta jobb och/eller erfarenheter de delar med mig. Förvånansvärt nog är jag faktiskt inte så mycket av en umgängesperson men tatuering har lärt mig de sociala färdigheter jag behöver för att njuta av de fängslande samtalen jag har med kunder.

Sist men inte minst så älskar jag verkligen den personliga utvecklingen, och jag känner att jag går framåt. Ibland tänker jag på att inte jobba sena kvällarr eller jobba hemma, men jag tror att det är ett tveeggat svärd. Arbetsbördan kan vara förkrossande men jag tycker att den är väldigt användbar för att driva mig framåt. Att ta ansvar för sin egen karriär är skrämmande men otroligt givande.

Vad är det bästa sättet att varva ner efter en hel dag med tatuering?

Jag försöker att inte domedagsskrolla! Jag tittar ganska mycket på YouTube, jag tycker om många videor med videospel och innehåll med Magic the Gathering-. Jag lyssnar också på ljudböcker. Min vän Ricky som jag jobbar med fick in mig på Warhammer-böckerna så jag försöker ta mig igenom en bok då och då. Jag älskar tanken att tatuerare är ”coola”, jag känner så många tatuerare som är kompletta nördar!

Hur ser framtiden ut för Nick Noonan?

Jag har många stora idéer på gång just nu! Jag känner att jag inte har nått min marschhöjd än. Jag kommer att fortsätta att testa nya tekniker och driva min stil ytterligare framåt. Det blir bra med mängder av mässor i år, jag har velat vara med på dem efter allt med covid. Vi satsar mycket hårt på att göra Magna till den studio vi alla föreställer oss. Detta kommer att kräva en större studio och mer arbete från mig själv och mitt fantastiska team. I ett senare skede skulle jag vilja dra ner på tatuerandet och gå in mer på en CGI-fokuserad karriär, även om det förmodligen ligger minst ett halvt decennium bort nu eftersom jag fortfarande tycker så mycket om tatuering.

Vi hoppas att du haft nöje av att höra allt om Nick Noonans åsikter och erfarenheter – glöm inte att ta en titt på hans verk på Instagram eller Facebook!